Aktualności | Galeria zdjęć | Plan lekcji | Podręczniki 2024/25 | Rekrutacja 2024/25 | Matura 2025 | Booktrailer Film Festival | Chmura | ART|TЯA
pl en de fr

Projekty w naszej szkole

TOSKANIA - UMBRIA 2008

Uczniowie klas II d i II g mieli okazję przyjrzeć się z bliska miejscom, o których rozmawiali wcześniej na lekcjach języka polskiego, historii i wiedzy o kulturze. Naszym celem było zaznajomienie młodzieży z niezwykle bogatym dziedzictwem kulturowym Toskanii i Umbrii. Na szlaku naszej podróży znalazły się przede wszystkim miejsca, w których narodziła się filozofia franciszkańska i miejsca związane z myślą renesansową. Zwiedziliśmy między innymi Wenecję, wzgórza Chianti, Sienę, San Gimignano, Florencję, Lukkę, Pizę, Asyż, San Marino, Padwę.

BLIŻEJ TEATRU

Od września 2007r. uczniowie naszej szkoły biorą udział w popołudniowych wyjazdach do teatrów krakowskich. Inicjatywa cieszy się dużą popularnością wśród młodzieży. Wszystkich zainteresowanych kolejnym wyjazdem prosimy o kontakt z paniami Moniką Sroką i Anną Miśkowiec.

PEACE - LEKCJA TOLERANCJI

PEACE 2016

W dniach 13-18 marca naszą szkołę odwiedzili wolontariusze z Malezji i Indii. Abhishek i Sharvina przyjechali do Polski w ramach projektu PEACE (People’ s Enthusiasm Acting for Cultural Education), który jest organizowany przez komitet lokalny AIESEC Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Szerzenie tolerancji, zachęcanie do poznawania świata oraz promowanie współpracy międzynarodowej to podstawowe cele tego projektu.

Nasi goście zostali przywitani przez panią dyrektor, następnie zapoznali się z funkcjonowaniem naszej szkoły, obejrzeli występ szkolnego zespołu góralskiego a przez kolejne 4 dni przeprowadzili zajęcia w języku angielskim podczas których zaprezentowali swoje ojczyzny. Młodzież z niekłamanym zainteresowaniem przysłuchiwała się wykładom i warsztatom chłonąc z zapałem wiedzę na temat tych egzotycznych krajów – była to dla nich wyjątkowa okazja aby poznać je „z pierwszej ręki”. Podczas swojego pobytu na Podhalu wolontariusze zwiedzili nie tylko Nowy Targ ale również Zakopane, Chochołów i Białkę.

Koordynatorami projektu były p. Marzena Baczewska i p. Agnieszka Dziuban-Kłaput.

PEACE 2012

W dniach 11 – 15 marca 2012r. szkoła gościła dwie wolontariuszki – Gabrielę Arias Cuellar z Salwadoru i Alinę Ishkayevą z Kazachstanu, które przyjechały do Nowego Targu w ramach projektu PEACE - CROSS-CULTURAL UNDERSTANDING.

Projekt PEACE (People s Enthusiasm Acting for Cultural Education) jest organizowany przez komitet lokalny AIESEC Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Najważniejszymi celami projektu są: szerzenie tolerancji, przełamywanie stereotypów, zachęcanie do poznawania świata, zachęcanie do nauki języków obcych, kreowanie dobrego wizerunku Polski w świecie oraz innych krajów w Polsce, promowanie idei współpracy międzynarodowej. Wolontariuszki przeprowadziły w naszej szkole szereg zajęć w języku angielskim - zaprezentowały swoje kraje, kultury, obyczajowość. Ponadto w towarzystwie naszych uczniów zwiedziły Nowy Targ, Niedzicę, Chochołów i Zakopane.

Koordynacja projektu: Marzena Baczewska oraz Agnieszka Dziuban-Kłaput.

PEACE 2010

Nasza szkoła po raz drugi wzięła udział w projekcie PEACE Cross-cultural Understanding organizowanym przez międzynarodowe stowarzyszenie studenckie AIESEC (Komitet Lokalny Warszawa Szkoła Główna Handlowa). Projekt przygotowany został już po raz dziewiąty. Bierze w nim udział 30 szkół w całym kraju. Jego celem jest szerzenie postaw tolerancji i zrozumienia międzykulturowego. W ramach tej inicjatywy praktykanci z całego świata (podzieleni na trzyosobowe zespoły) w okresie od 14 lutego do 26 marca prowadzą w wybranych polskich szkołach zajęcia poświęcone swoim krajom i kulturom. W każdej z nich przebywają tydzień.

Tym razem na Podhale przyjechali: Andreja Kobal ze Słowenii, Luis Felipe Kitamura z Brazylii i Voe Mbuchucha z Kenii. Wolontariusze prowadzili zajęcia warsztatowe w języku angielskim poświęcone swoim krajom, kulturom, tradycjom. Nie zabrakło rozmów na wszelkie tematy, gier, zabaw i quizów. Również na naszych gości czekało wiele atrakcji – tych przewidzianych w oficjalnym programie i tych przygotowanych przez ich opiekunów. Wolontariusze gościli w domach Renaty Wiencko, Michała Bierówki, Filipa Przesławskiego i Kasi Pierwoły. 18 lutego zostali zaproszeni przez władze powiatu. Starosta powiatu nowotarskiego Krzysztof Faber i wicestarosta Maciej Jachymiak przyjęli wolontariuszy i delegację naszego liceum, w skład której weszli: pan dyrektor Henryk Chrobak, pani Marzena Baczewska oraz przedstawiciele maturzystów. Goście zwiedzili Nowy Targ, Zakopane, Ludźmierz i Kraków. Brali udział w zajęciach warsztatowych "Od ziarna do chleba" w Orawskim Parku Etnograficznym w Zubrzycy Górnej. Obejrzeli występ folklorystyczny przygotowany przez uczniów pod kierunkiem pani Agnieszki Dziuban-Kłaput. Uczyli się tańczyć poloneza. Był to niewątpliwie tydzień pełen niezwykłych wydarzeń i pozytywnych emocji.

Marzena Baczewska, Anna Miśkowiec

PEACE 2009

W tygodniu poprzedzającym ferie zimowe (od 9 do 15 lutego) gościliśmy w naszej szkole dwie wolontariuszki - Ying z Singapuru i Tamarę z Gruzji. Studentki przyjechały do Nowego Targu w ramach projektu PEACE - CROSS-CULTURAL UNDERSTANDING.

Projekt PEACE (People's Enthusiasm Acting for Cultural Education) jest organizowany przez komitet lokalny AIESEC Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie po raz ósmy.

Najważniejszymi celami projektu są:

  • szerzenie tolerancji
  • przełamywanie stereotypów
  • zachęcanie do poznawania świata
  • zachęcanie do nauki języków obcych
  • kreowanie dobrego wizerunku Polski w świecie oraz innych krajów w Polsce
  • promowanie idei współpracy międzynarodowej

Ying i Tamara przeprowadziły w naszej szkole szereg zajęć w języku angielskim - zaprezentowały swoje kraje, kultury, obyczajowość. Ponadto w towarzystwie naszych uczniów zwiedziły Nowy Targ, Łopuszną, Niedzicę, Chochołów i Zakopane.

Opinie uczniów:

Projekt "Peace" bez wątpienia był doświadczeniem cennym i pouczającym dla szkoły i jej uczniów. Szereg zajęć przeprowadzonych przez wolontariuszy pozwolił im na pewno poznać choć w części kulturę i historię krajów, które reprezentowali. Przełamanych zostało wiele stereotypów dotyczących nie tylko mieszkańców Gruzji, Singapuru, ale także i Polski. Jako jedna z osób pomagających w realizacji projektu w szkole miałam okazję przeprowadzić z nimi kilka interesujących rozmów, wymienić się poglądami i informacjami dotyczącymi naszych państw i narodów. Czas spędzony z Ying i Tamarą był dla mnie także bardzo przydatnym ćwiczeniem, treningiem języka angielskiego w jego praktycznym, codziennym użyciu. Na naszym ostatnim wspólnym spotkaniu podsumowałyśmy ich dotychczasowy pobyt w Polsce - wrażenia były na ogół bardzo pozytywne. Mimo że są cudzoziemkami nie spotkały się z żadnym czytelnym aktem nietolerancji. Przeciwnie, uważają, że były traktowane bardzo uprzejmie i przyjaźnie. Smakowała im tradycyjna polska kuchnia, a polskie zwyczaje wydały im się dość oryginalne i interesujące. (Przede wszystkim Ying, pochodzącą z zupełnie odmiennego kręgu kulturowego, zwracała uwagę na różnice w tradycji, kulturze a także sprawowaniu władzy w Polsce i Singapurze. Była także bardzo zafascynowana śniegiem, którym niestety, jak wiadomo, nie może się cieszyć w swoim kraju.

Dziewczyny podzieliły się ze mną także bardzo istotną uwagą. Stwierdziły, że podczas warsztatów i spotkań niewiele było osób uczestniczących aktywnie w dyskusjach i rozmowach. Zapewne wynikało to po części z nieśmiałości, z braku pewności w kontaktach z osobą obcą, przychodzącą z, można powiedzieć, zupełnie innej rzeczywistości. Ale według mnie pokazuje to także inny problem współczesnej młodzieży szkolnej (nie tylko nowotarskiej, ale polskiej) - nieznajomość języków obcych oraz lekceważący do nich stosunek. Wciąż niewielu zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest umiejętność swobodnego porozumiewania się, posługiwania się angielskim, niemieckim, francuskim itd. Wielu, ucząc się, zabiega jedynie o ocenę, nie o praktyczne opanowanie i użycie słów, zwrotów. Nie widzą potrzeby, ponieważ zazwyczaj nie mają okazji wykorzystywać tych umiejętności w życiu codziennym, chociaż wielokrotnie słyszeli, że języki to przyszłość, że otwierają drogę nowych możliwości itd.

Należałoby się pewnie teraz zastanowić z czego ten problem wynika i jakie działanie podjąć, aby mu zaradzić. I to oby jak najszybciej, bo chyba jednak trochę wstyd siedzieć jak na przysłowiowym "tureckim kazaniu", zamiast swobodnie mówić, dyskutować, żartować... Ale jakiekolwiek zmiany niestety nie leżą w możliwości niżej podpisanej. ; )

Maturzystka

Program 'Peace' był dla mnie okazją do bliskiego poznania kultury gruzińskiej. Zdziwiło mnie, jak bardzo tamtejszy styl życia przypomina nasz. Przedtem słowo 'Gruzja' oznaczało dla mnie kraj na wschodzie, gdzieś bardzo daleko. Teraz znam całkiem nieźle obyczaje panujące w Gruzji i wiem, że pod wieloma względami jest ona krajem pokrewnym Polsce. Bardzo chcę tam kiedyś pojechać i odwiedzić Tamarę. Było dla mnie trochę dziwne, że ona, mając jedynie osiemnaście lat, jest już na drugim roku studiów i bierze udział w tego rodzaju programie - dwumiesięcznym objeździe po szkołach i domach w całkowicie obcym dla siebie kraju. Podziwiam jej dojrzałość i samodzielność, bo wątpię, żebym ja potrafiła obecnie wyjechać za granicę na tak długi czas i sama o siebie zadbać.

Pierwszoklasistka