„Serce Miasta” zabiło w naszej szkole
Uczniowie naszej szkoły: Filip Kot i Dariusz Stopka, we współpracy z Jakubem Chudobą, Jakubem Wójciakiem i Magdaleną Dziechciowską pod kierunkiem pani Katarzyny Wyrobek realizują autorski projekt pt. „Serce Miasta”.
Zadanie projektowe, do którego przystąpili, brzmi: Miejsca pamięci – materialne świadectwo wydarzeń szczególnych dla lokalnej i narodowej tożsamości. W swoich działaniach zastosowaliśmy następującą definicję: „Miejsce pamięci to ważne dla wielu pokoleń punkty ogniskujące pamięć zbiorową i tożsamość, stanowiące część społecznych, kulturowych i politycznych zwyczajów [...] stanowi ono element realnej, społecznej, politycznej, kulturowej lub wyobrażonej przestrzeni”. (Étienne François, Hagen Schulze)
Cele strategiczne projektu to:
- pokazanie ratusza, jako „Serca Miasta”;
- pokazanie historii i znaczenia ratusza, jako miejsca, które decydowało i decyduje nadal o miejskim charakterze ośrodka osadniczego;
- wyjaśnienie funkcji ratusza dla społeczności lokalnej;
- przedstawienie ratusza, jako miejsca symbolu symboli historii lokalnej i narodowej (znaczenie tablic pamiątkowych wmurowanych w ściany ratusza);
- zbadanie kategorii miejskości pod względem socjologicznym;
W marcu udało się zrealizować następujące działania:
- znalezienie i analiza źródeł mówiących o funkcjonowaniu ratusza, jako siedziby instytucji miejskich, instytucji publicznych od czasów średniowiecznych do współczesności;
- komparatystyka źródeł; opracowanie nowatorskiego opisu miejsca wraz z dokumentacja fotograficzną;
- zbadanie, czy wskazane przez nas miejsce pamięci funkcjonuje w świadomości lokalnej,
a jeśli tak, to w jakim stopniu jest znane;
- zapytanie społeczności lokalnej o miejsce pamięci i jego rolę w naszej okolicy za pomocą sondy ulicznej i poprzez obserwację miejsca i zachowań ludzi;
- zaplanowanie działań na podstawie wniosków wynikających z badań.
Projekt uczestniczy w konkursie pt. „Sejm Dzieci i Młodzieży”, organizowanym przez Kancelarię Sejmu RP przy współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz Instytut Pamięci Narodowej.
zuz, 03.04.2016