Aktualności | Galeria zdjęć | Plan lekcji | Podręczniki 2023/24 | Rekrutacja 2024/25 | Matura 2024 | Booktrailer Film Festival | Chmura | ART|TЯA
pl en de fr

Szkoła w obiektywie Absolwenta - fot. Sebastian Mikita

Rekrutacja na rok szkolny 2024/2025

Aktualności

Relacja z Lublina – czyli egzotyczne rubieże wschodniej Polski w oczach uczniów II LO w Nowym Targu

Na początku ferii zimowych część naszej klasy – mam oczywiście na myśli III-cią D – wybrała się na wycieczkę do Lublina. Wyjazd został sfinansowany z nagrody pieniężnej, którą grupa naszych uczniów otrzymała za zajęcie pierwszego miejsca w międzynarodowym konkursie Booktrailer Film Festival 2017 we Włoszech. Środki finansowania projektu pochodzą z programu Erasmus +.

Dziewięcioosobowa grupa młodzieży pod opieką swoich nauczycieli zdecydowała się udać w dotychczas nieznane tereny, czyli na wschód naszego kraju. Pomimo zmęczenia podróżą od razu rzuciliśmy się w wir przygody i już pierwszego dnia zaczęliśmy odkrywać uroki Lublina, zwiedzając miasto i poznając jego historię. Pierwszym punktem programu było zwiedzanie wystawy w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN” poświęconej żydowskim mieszkańcom Lublina. Poznaliśmy tam historię ludzi żyjących w tym mieście przed i w czasie II wojny światowej. Dla wielu z nas to doświadczenie miało charakter bardzo refleksyjny i prowokowało do zastanowienia nad okrucieństwem czasu wojny. Po tym niezwykłym, jakkolwiek niezmiernie smutnym, doświadczeniu udaliśmy się na spacer po Starym Mieście, podczas którego podziwialiśmy lubelski zamek oraz rynek i oczarowani magią architektury zagłębialiśmy się w przeszłość. Nasz dzień wzbogaciła również lekcja muzealna poświęcona tradycjom polskiego dworu, która odbyła się w miejscu szczególnym – w zabytkowym Muzeum Wincentego Pola. Prócz zagłębienia się w temat architektury dworkowej, poznaliśmy również historię Wincentego Pola – pisarza i naukowca doby romantyzmu a także losy jego rodziny, które zostały nam bardzo ciekawie i dogłębnie przedstawione. Zwieńczeniem dnia był musical w Teatrze Muzycznym w Lublinie. Spektakl „Bal w Savoyu” był niecodziennym i pełnym lekkości i relaksu punktem wycieczki. Swą fabułą i kreacją postaci rozbawił nas do łez. Kolejnego dnia poznawaliśmy życie literackie Lublina przez pryzmat życia Józefa Czechowicza. Lekcja muzealna przybliżyła nam życie twórców pochodzących z Lublina na czele ze znakomitym poetą awangardowym. Następnym wspaniałym i ciekawym punktem dnia nawiązującym do literatury była wizyta w kawiarni „Między słowami”. Przy kawie i ciastku poznawaliśmy bogato wyposażone w rozmaitą literaturę półki kawiarni oraz wspominaliśmy pracę nad zeszłorocznym zwiastunem książki na konkurs Booktrailer Film Festival. Tego dnia nie zabrakło też najważniejszego zabytku Lublina, którym szczególnie szczyci się miasto, czyli Kaplicy Św. Trójcy. Jest to miejsce, gdzie sztuka wschodu i zachodu wzajemnie się przenika. Było to dla nas niesamowite przeżycie jako rzadki fenomen konfrontacji dwóch odmiennych (?) kultur. Ostatniego dnia dalej poznawaliśmy pełne uroku tajemnice Lublina. Zobaczyliśmy lubelską archikatedrę, budynek narodzin Wincentego Pola oraz poświęciliśmy czas na fotograficzne udokumentowanie naszej przygody oraz peregrynacji po tym zjawiskowym mieście.

Nasz podbój Lublina zapamiętamy na długo. Mogliśmy odkryć dotychczas nieznane okolice, poznać nowe miasto i sekretne oblicza zupełnie odmiennej miejskiej kultury naszego kraju. Należy przyznać, że równie ogromne wrażenie zrobili na nas mieszkańcy tego miasta. Odnieśliśmy wrażenie, że byli oni bardzo związani ze swoją „małą ojczyzną”. Widać było to podczas snucia opowieści dotyczących Lublina – okazali się nie tylko bardzo mili, ale również wyjątkowo oddani swojej pasji, czyli przywiązaniu do historii i rozpamiętywaniu minionych wydarzeń oraz zadumy nad przeszłością swojej miejscowości.

Gorąco polecamy wszystkim odwiedzenie Lublina, czyli wschodniej Polski. Naprawdę warto!