Posłowie na XXI Sejm Dzieci i Młodzieży, Kamil Augustyn i Bartosz Czyż z klasy dziennikarskiej uczestniczyli w posiedzeniu Komisji Problemowej w Warszawie. Przywilej ten jest zarezerwowany dla dwóch zespołów z każdego województwa, które uzyskały najwyższą ocenę za wykonany projekt edukacyjny.
Obok uczniów naszej szkoły województwo małopolskie reprezentowali także Mateusz Iwański i Arkadiusz Orzeł z Gimnazjum w Chełmcu. Kamil Augustyn został wybrany przewodniczącym jednej z podkomisji sejmowych.
Zadaniem Kamila i Bartka oraz pozostałych 62 członków Komisji Problemowej, która jest jednym z organów XXI Sejmu Dzieci i Młodzieży było przygotowanie uchwały dotyczącej możliwości wpływu młodych ludzi na kształtowanie przestrzeni publicznej. Najważniejszym celem prac było stworzenie wskazań, sugestii, propozycji, próśb do Sejmu RP, władz lokalnych i organizacji pozarządowych.
Pierwszy dzień upłynął pod znakiem warsztatów prowadzonych przez trenerów z Centrum Edukacji Obywatelskiej, które odbywały się w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Sulejówku. – relacjonuje Bartek. – Zostaliśmy podzieleni na trzy grupy, które miały opracować odpowiedzi na następujące pytania: Jak możemy wpływać na przestrzeń Waszych miejscowości? Za pomocą jakich narzędzi, praw, instytucji? Jak władza może nam to umożliwić? Jaka powinna być „przestrzeń młodych”, jakie cechy ma spełniać? – dodaje.
Każdy miał okazję do przedstawienia swoich pomysłów, korzystaliśmy z wiedzy jaką nabyliśmy w czasie realizacji naszego projektu pt. „Nasze miejsca – jakiej przestrzeni publicznej potrzebujemy”, w którym w ramach lekcji wiedzy o społeczeństwie uczestniczyli koleżanki i koledzy z 11 klas naszej szkoły. – opowiada Kamil.
Następnego dnia prace odbywały się już w Sejmie RP na ul. Wiejskiej w Warszawie. W budynku Kancelarii Sejmu spotkaliśmy się ze znanymi nam z dnia poprzedniego trenerami, poznaliśmy pracowników Kancelarii Sejmu i sejmowych legislatorów. – mówi Bartosz. - Na posiedzeniu plenarnym Komisji Problemowej dokonaliśmy wyboru Marszałków Sejmu Dzieci i Młodzieży, a potem rozpoczęliśmy prace w podkomisjach. Aby zapewnić skuteczną pracę, wybieraliśmy przewodniczących dla każdej z podkomisji, jednym z nich został Kamil. – dodaje.
Pod czujnym okiem legislatorów pracowaliśmy nad tym żeby nadać uchwale kształt prawny. Po pięciu godzinach intensywnej pracy legislacyjnej wypracowaliśmy projekt uchwały, który zostanie poddany pod dyskusję i głosowanie 1 czerwca 2015 r. na sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. – mówi przewodniczący podkomisji sejmowej z naszej szkoły. Nasz udział w pracach Komisji Problemowej był dla nas niezwykłym doświadczeniem, poznaliśmy jak tworzy się prawo obowiązujące w naszym państwie, niezwykłym będzie zapewne udział w sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży, kiedy to w poniedziałek 1 czerwca 2015 r. zasiądziemy w ławach poselskich i będziemy głosować nad naszym projektem uchwały. – podsumowują młodzi parlamentarzyści.