Aktualności | Galeria zdjęć | Plan lekcji | Podręczniki 2024/25 | Rekrutacja 2024/25 | Matura 2025 | Booktrailer Film Festival | Chmura | ART|TЯA
pl en de fr

Szkoła w obiektywie Absolwenta - fot. Sebastian Mikita

Aktualności

Edukacyjna Wartość Dodana w II LO

Czym jest Edukacyjna Wartość Dodana czyli w skrócie EWD? Metoda EWD to zestaw technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania. By można ją zastosować, potrzebujemy wyników przynajmniej dwóch pomiarów osiągnięć szkolnych: na początku nauki w danej szkole i na jej zakończenie. Wskaźniki EWD należy traktować jako ważną informację zwrotną dla szkoły, wspierającą podejmowanie decyzji o kierunkach jej rozwoju.

Wiele szkół dumnych jest z rankingów, które przeważnie oparte są na dwóch wynikach : średniej procentowej z matur oraz wysokich pozycjach w olimpiadach. Ale generalnie wskaźniki te mówią nie tyle o szkole co o uczniach. Nie jest sztuką chwalenie się wspaniałymi wynikami gdy stawia się bardzo wysoko poprzeczkę i przyjęcie do szkoły uzależnia od wyśrubowanego wyniku z egzaminów gimnazjalnych. Sztuką natomiast jest trafić do każdej jednostki, zmotywować, pomóc, wzbudzić kreatywność, skłonić do eksploracji samego siebie, a nawet do próby przekroczenia granic swoich możliwości.

Wskaźnik EWD jest przez to właśnie unikalny w dobie rozmaitych pomiarów, że pokazuje wkład szkoły i nauczycieli w rozwój uczniów. Jest szczególny także dlatego, iż pozwala wejrzeć głębiej - zobaczyć jak ilość przechodzi w jakość. Pozyskiwanie wiedzy, jak każdy rodzaj poznania, to proces szczególnie złożony - bierze w nim udział wiele podmiotów i jest to także swego rodzaju misterium. Seneka powiadał: "Docendo discimus" (Ucząc innych sami się uczymy) Sentencja ta ukazuje jak złożonym procesem jest edukacja i wcale nie jednostronnym – rolą szkoły jest stworzenie odpowiedniej atmosfery umożliwiającej pojawienie się szczególnego rodzaju wrażliwości u osób, które uczą tak aby były w stanie sprawić by druga osoba uwierzyła w siebie, odkryła samą siebie, zobaczyła się w innym świetle lub po prostu odnalazła swoje miejsce w świecie. Profesor Kotarbiński użył kiedyś terminu "spolegliwość", który w jego koncepcji etyki niezależnej miał oznaczać wrażliwość na cudze potrzeby – wydaje mi się, że taka właśnie powinna być idealna szkoła – spolegliwa. Ale tworzenie tej szczególnej atmosfery to przede wszystkim żmudna praca – praca jednostki, która chce coś osiągnąć i wysiłek osoby, która stara się tamtej drugiej pomóc, pokierować nią. "Gutta cavat lapidem, non vi, sed saepe cadendo." (Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym kapaniem). Nigdy nie wiemy kto będzie następnym Beethovenem, Albertem Einsteinem, Demostenesem, Van Goghem osobą, która zmieni bieg świata, popchnie myśl na inne tory.

Ten wstęp, może i troszkę przydługi, potrzebny był do podania suchych faktów. A fakty te są bardzo budujące, a nawet można powiedzieć imponujące. II LO w Nowym Targu zajęło 74 miejsce w kraju jeśli chodzi o wskaźnik EWD dotyczący języka polskiego ( lata 2012-2014) – jest to 13 pozycja w województwie a 3 w powiecie. Jeśli chodzi o matematykę nasza szkoła uplasowała się na 379 miejscu w Polsce co równoważne jest lokacie 35 w województwie i dało nam 5 miejsce w powiecie. Natomiast łączny wskaźnik EWD ( matematyka plus język polski) dał nam 122 miejsce w Polsce a 22 w województwie. We wszystkich wypadkach jest on wyższy niż w innych szkołach średnich w Nowym Targu i okolicach i dystansuje wiele renomowanych liceów w Zakopanem, Krakowie czy Nowym Sączu. A żeby obraz był zupełnie czytelny dodam, że ilość wszystkich liceów ogólnokształcących w Polsce wynosi 1867.

Piotr Leszczak
zuz, 25.05.2015

Komentarze

Faktycznie wyniki są imponujące. Gratulacje
baar, 25.05.2015 21:14

Dodaj komentarz